Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 6 mai 2024

 

Principalele concluzii ale dezbaterii de la Maastricht

Luni, 29 aprilie, opt candidați principali au dezbătut schimbările climatice, politicile externe și de securitate, precum și democrația UE, în cadrul unei dezbateri organizate de Studio Europa Maastricht și POLITICO. Toți candidații au avut timp pentru un discurs de deschidere și unul de încheiere. Cea mai mare parte a dezbaterii a fost o trecere în revistă a activității ultimei Comisii Europene, actualul președinte, Ursula von der Leyen, apărându-și bilanțul în aspecte care variază de la schimbările climatice, la protecția democrației și migrație. Un potențial diferend între principalele partide politice care a apărut a fost potențiala colaborare cu Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni, care este posibil să aibă o importanță ai mare în următorul Parlament European. Dacă reprezentanții Partidului Alianței Liberalilor și Democraților pentru Europa, ai Partidului Socialiștilor Europeni și ai Partidului Verde european au exclus în mod clar această posibilitate, Ursula von der Leyen a susținut că ar trebui să depindă de componența următorului Parlament. Organizatorii evenimentului au realizat un sondaj de opinie, atât înainte, cât și după dezbatere, cu privire la cine ar trebui să fie, în opinia publicului, următorul președinte al Comisiei Europene. În ambele sondaje, reprezentantul Verzilor, Bas Eickhout, a fost câștigător, iar Ursula von der Leyen s-a clasat pe locul al doilea. Dezbaterea de la Maastricht poate fi vizionată aici. O altă dezbatere politică între candidații principali, organizată de Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (UERT), va avea loc în după-amiaza zilei de 23 mai, în camera plenară a Parlamentului de la Bruxelles. 

Statele membre se apropie de un acord privind ViDA

La reuniunea ECOFIN din 14 mai, statele membre ale UE vor încerca să ajungă la un acord cu privire la pachetul TVA în era digitală (ViDA). Pachetul ViDA, propus în decembrie 2022, ar urma să introducă cerințe comune de facturare electronică și de raportare digitală, să actualizeze normele privind TVA pentru transportul de pasageri și platformele de cazare pe termen scurt și să introducă un registru unic de TVA în întreaga UE. O nouă propunere de compromis ar întârzia dispozițiile privind facturarea electronică până în iulie 2030. Statele membre ar avea posibilitatea să adopte măsuri, inclusiv programe de acreditare, pentru a se asigura că facturile electronice emise de persoanele supuse impozitării respectă sintaxa și semantica tehnice ale standardelor permise și conțin toate datele necesare determinate de aceste standarde. În timpul discuțiilor, statele membre ar fi reintrodus și posibilitatea facturilor consolidate, pe care Comisia Europeană a propus inițial să le elimine. Joi, 2 mai, Președinția belgiană a Consiliului UE a testat sprijinul statelor membre pentru această propunere de compromis. În timpul acestei ședințe, Estonia și-ar fi reiterat îngrijorarea cu privire la regimul furnizorului desemnat pentru platforme și a declarat că ar trebui să aibă loc discuții suplimentare cu privire la această regulă, care ar putea fi separată de restul pachetului. Unele aspecte legate de dispozițiile de raportare digitală rămân, de asemenea, deschise. Propunerea de compromis belgiană stabilește termenul-limită la cel mult 10 zile (în loc de termenul de două zile propus de Comisie) de la data la care se produce evenimentul care determină emiterea facturii, dar se pare că unele țări ar prefera un termen mai lung. 

Impactul impozitării societăților comerciale din UE asupra întreprinderilor necesită mai multă atenție, afirmă CESE

Într-un comunicat de presă publicat luni, 29 aprilie, Comitetul Economic și Social European (CESE) a afirmat că este necesar să se acorde mai multă atenție impactului impozitării societăților comerciale din UE asupra întreprinderilor. În cadrul sesiunii plenare din aprilie, CESE a adoptat o opinie privind propunerea BEFIT, în care afirmă că, deși BEFIT poate introduce un nivel suplimentar de complexitate pentru întreprinderi, acesta oferă anumite avantaje. În special, BEFIT abordează riscuri mai mici legate de armonizarea bazei de impozitare și oferă o scutire semnificativă pentru reținerea la sursă a impozitelor în UE, reducând astfel costurile operaționale ale activităților transfrontaliere, a declarat CESE. CESE sprijină propunerea BEFIT, dar subliniază că, în cadrul BEFIT, trei seturi de norme vor funcționa în paralel: cadrul general național de determinare a veniturilor, sistemul OCDE cu doi piloni și sistemul BEFIT. Potrivit CESE, este necesară clarificarea modului în care aceste sisteme interacționează pentru a se evita poverile suplimentare pentru întreprinderi. Un astfel de cadru general dezarticulat ar putea deveni împovărător pentru statele membre mici cu o capacitate administrativă foarte limitată, în special atunci când sediul central al unui grup mare este situat într-un stat membru mic.

Conversația PwC cu Enrico Letta despre viitorul pieței unice și provocarea pentru mediul de afaceri

În cadrul unui eveniment organizat la Bruxelles luni, 29 aprilie 2024, PwC a adresat întrebări lui Enrico Letta, fost prim-ministru italian și actual președinte al Institutului Jacques Delors, cu privire la raportul său la nivel înalt publicat recent privind viitorul pieței unice, cu un accent deosebit pus pe provocările la adresa întreprinderilor. A explicat că raportul său este un amestec de detalii tehnice, foi de parcurs, termene-limită și sentimente personale cu privire la modul în care putem găsi soluții pentru așteptările mari legate de viitorul buget al UE. Enrico Letta a spus că nu există o propunere prea ambițioasă în raportul său, cum ar fi interdicția de modificare a tratatului, de exemplu. Una dintre propunerile reprezentative ale raportului este propunerea pentru un regim cu 28 de membri, un fel de „passe-tout”, a spus el, care ar ajuta la restabilirea încrederii IMM-urilor în piața unică. Enrico Letta a concluzionat spunând că, dacă în următorii cinci ani nu vom reuși să recuperăm ceea ce nu am făcut în ultimii 20 de ani, problema competitivității UE va deveni una foarte serioasă. Cu această ocazie, PwC și-a prezentat și concluziile privind cel de-al 27-lea sondaj global anual despre CEO

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.