Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 februarie 2024

 

Liderii UE au convenit asupra unei prelungiri a bugetului UE pentru 2021-2027

Ca urmare a ședinței lor din decembrie, liderii UE au discutat, joi, 1 februarie, în cadrul unui summit extraordinar, revizuirea la jumătatea perioadei a cadrului financiar multianual (CFM) 2021-2027. În acest context, liderii au convenit să acorde fonduri suplimentare pentru un număr limitat de domenii prioritare printr-o combinație de fonduri noi și existente. Fondurile suplimentare acoperă sprijinul pentru Ucraina, migrația și dimensiunea externă, platforma Tehnologii strategice pentru Europa (STEP), plățile dobânzilor Next Generation EU, instrumentele speciale, noile resurse proprii și elementele care reduc impactul asupra bugetelor naționale. Din suma totală, 33 de miliarde de euro reprezintă împrumuturi, iar 10,6 miliarde de euro reprezintă realocări din finanțarea existentă. Fondurile suplimentare ar trebui să fie distribuite după cum urmează:  50 miliarde de euro pentru Facilitatea pentru Ucraina (17 miliarde de euro sub formă de granturi și 33 de miliarde de euro sub formă de împrumuturi); 2 miliarde de euro pentru migrație și gestionarea frontierelor; 7,6 miliarde de euro pentru vecinătate și pentru lume; 1,5 miliarde de euro pentru Fondul european de apărare în cadrul noului instrument STEP; 2 miliarde de euro pentru instrumentul de flexibilitate; 1,5 miliarde de euro pentru rezerva pentru solidaritate și ajutoare de urgență. În continuare, Consiliul UE și Parlamentul European trebuie să adopte revizuirea la jumătatea perioadei. În plus, în contextul cererilor fermierilor, care au protestat în aceeași zi la Bruxelles, liderii UE au discutat provocările din sectorul agricol și au decis să lanseze un proiect de simplificare a normelor Politicii Agricole Comune (PAC).

Parlamentul European și Consiliul organizează o audiere publică cu privire la viitorul sediu AMLA

Marți, 30 ianuarie, Parlamentul European și Consiliul UE au organizat o audiere publică cu privire la selectarea viitorului sediu al Agenției de combatere a spălării banilor (AMLA). Cei nouă candidați (Bruxelles, Dublin, Frankfurt, Madrid, Paris, Riga, Roma, Viena și Vilnius) pentru a găzdui viitorul AMLA și-au prezentat ofertele și au răspuns la întrebările eurodeputaților și reprezentanților Consiliului. A fost pentru prima dată când audierile publice fac parte din procesul de selectare a sediului unei noi agenții UE, ca urmare a hotărârii Curții de Justiție a UE care a acordat Parlamentului un cuvânt de spus egal cu cel al Consiliului în stabilirea orașelor-gazdă ale viitoarelor agenții. În continuare, decizia finală privind locația sediului AMLA va fi luată de co-legiuitori în cadrul unui vot comun la 22 februarie. Locația sediului rezultată în urma procesului va fi inclusă în regulamentul AMLA și adoptată oficial ca parte a textului legislativ. Parlamentul și Consiliul au ajuns la acorduri de prevedere cu privire la alte părți ale pachetului de măsuri împotriva spălării banilor și finanțării terorismului. Înainte ca pachetul să poată intra în vigoare, co-legiuitorii trebuie să adopte în mod oficial legile, pe care s-au angajat să le adopte înainte de alegerile UE din iunie 2024.

Președinția belgiană propune un nou text de compromis privind propunerea FASTER

Președinția belgiană a Consiliului UE ar fi propus să excepteze doar piețele bursiere mici cu sisteme cuprinzătoare de reținere a impozitului la sursă de la prevederile conexe ale propunerii pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Președinția belgiană pare să urmărească ideea de a scuti statele membre care au deja un sistem cuprinzător de reținere la sursă bazat pe Capitolul III din Directiva propusă. Se presupune că Președinția belgiană introduce un criteriu de eligibilitate cantitativ pe lângă cele patru criterii calitative sugerate de fosta Președinție spaniolă a Consiliului UE. În conformitate cu propunerea belgiană, care a fost prezentată statelor membre la 25 ianuarie, țările UE cu sisteme cuprinzătoare de reținere la sursă care au, în ultimii doi ani consecutivi, un raport de capitalizare a pieței egal cu sau mai mare de 1%, vor aplica în mod irevocabil Capitolul III. Președinția a definit rata de capitalizare a pieței ca fiind „raportul exprimat ca procent din capitalizarea de piață a unui stat membru la (31 decembrie) întreaga capitalizare a pieței Uniunii Europene” în aceeași zi. Conform propunerii, țările care nu dispun de un sistem cuprinzător de reținere la sursă ar trebui, de asemenea, să aplice Capitolul III, indiferent dacă capitalizarea lor de piață este sub, egală sau peste pragul de 1 la sută. Președinția belgiană își propune să ajungă la un acord cu privire la propunerea FASTER în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din aprilie, conform unui calendar orientativ.

Eurodeputații susțin un schimb mai bun de date și mai puțină birocrație pentru companii

Eurodeputații din Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) din Parlamentul European au adoptat luni, 29 ianuarie, poziția lor cu privire la propunerea Comisiei de modificare a mai multor reglementări financiare ale UE în ceea ce privește anumite dispoziții de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții, publicată în octombrie 2023. Eurodeputații au subliniat că cererea tot mai mare de date face necesară colectarea acestora într-un mod consecvent și standardizat în toate jurisdicțiile. Aceștia propun extinderea domeniului de aplicare al propunerii inițiale a Comisiei și au decis că nu numai toate autoritățile europene de supraveghere (AES) responsabile cu supravegherea în sectorul financiar din UE, ci și Comitetul unic de rezoluție (SRB) responsabil cu soluționarea băncilor aflate în dificultate și Autoritatea europeană de combatere a spălării banilor (AMLA) ar fi obligate să respecte noile norme. Eurodeputații doresc ca aceste autorități să revizuiască în mod regulat dispozițiile de prezentare a informațiilor pentru a le elimina pe cele care sunt învechite, disproporționate sau duplicative. Acestea ar trebui, de asemenea, să ofere opinii cu privire la modul de abordare a inconsecvențelor, a redundanței și a posibilelor lacune în ceea ce privește solicitarea de raportare incluse în legislația din sectorul financiar, atât în vigoare, cât și în procedurile legislative în curs. Eurodeputații își doresc, de asemenea, ca autoritățile să depună eforturi pentru principiul „raportează o singură dată”, astfel încât informațiile de la instituțiile financiare sau alte entități raportoare să fie raportate o singură dată unei singure autorități. Autoritățile ar trebui să partajeze și să reutilizeze aceste informații, protejând în același timp protecția datelor, secretul profesional și proprietatea intelectuală, afirmă aceștia. Textul a fost adoptat cu 33 de voturi pentru, 1 vot împotrivă și nicio abținere.

Markus Pieper a fost numit reprezentant al UE pentru IMM-uri

Miercuri, 31 ianuarie, Comisia Europeană l-a numit pe Markus Pieper în calitate de reprezentat al UE pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), pentru a oferi îndrumări și consiliere cu privire la aspectele legate de IMM-uri. Markus Pieper este membru al Parlamentului European din 2004, a făcut parte din Comisia pentru industrie, cercetare și energie și a fost raportor pe probleme cruciale legate de IMM-uri. Înainte de rolul său în Parlamentul European, Markus Pieper a fost director general al unei Camere de Comerț regionale din Germania. Markus Pieper va prelua funcția în cadrul Direcției Generale Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri (DG GROW). El va raporta direct președintelui Ursula von der Leyen și comisarului pentru Piața Internă cu privire la toate activitățile legate de IMM-uri. Reprezentantul UE pentru IMM-uri va prezida, de asemenea, rețeaua de reprezentanți ai IMM-urilor. El va lucra în special în direcția reducerii sarcinilor birocratice pentru întreprinderi, filtrând viitoarea legislație a UE referitoare la IMM-uri și semnalând Comisiei pe cele care merită o atenție deosebită din perspectiva IMM-urilor. Data intrării în vigoare a numirii sale va fi stabilită ulterior, a declarat Comisia.

Comisia Europeană raportează probleme tehnice legate de sistemul registrului tranzitoriu CBAM

Luni, 29 ianuarie, Comisia Europeană a raportat probleme tehnice care au determinat unele întreprinderi să nu poată prezenta date și rapoarte referitoare la mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și la Sistemul de Control al importurilor (ICS2). Acest lucru se datorează unui incident care implică o componentă tehnică care afectează mai multe sisteme vamale ale UE, inclusiv ICS2, și funcționarea registrului CBAM, a declarat Comisia. Pentru a facilita raportarea, declaranții care s-au confruntat cu dificultăți în raportare și care nu și-au prezentat încă raportul trimestrial CBAM începând cu 1 februarie, a fost pusă la dispoziție o nouă funcționalitate privind registrul tranzitoriu, permițându-le să „solicite depunerea cu întârziere”, acordându-le 30 de zile suplimentare pentru a-și prezenta raportul CBAM. Nu se vor impune sancțiuni declaranților care au întâmpinat dificultăți în depunerea primului lor raport CBAM. Prezentarea întârziată a unui raport CBAM din cauza erorilor de sistem ar fi, prin definiție, considerată justificată atâta timp cât transmiterea are loc imediat după depășirea erorilor tehnice, a clarificat Comisia. Declaranții care nu se confruntă cu nicio problemă tehnică majoră sunt în continuare încurajați să își prezinte raportul CBAM până la sfârșitul perioadei de raportare.

CJUE afirmă că un angajat care utilizează detaliile angajatorului pentru a emite facturi false este răspunzător pentru valoarea impozitului implicat

Marți, 30 ianuarie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre ca răspuns la o cerere de hotărâre preliminară formulată în temeiul articolului 267 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene din partea Curții Supreme Administrative din Polonia privind facturile false emise de un angajat care utilizează datele angajatorului său fără știrea acestuia. Ca răspuns la întrebarea adresată de Curtea Supremă de Justiție cu privire la întrebarea care dintre compania ale cărei date au fost folosite în mod ilegal pe factură și angajatul care a emis factura este răspunzător pentru TVA, s-a hotărât că un angajat al unei companii care emite facturi false și folosește datele angajatorului său înregistrat în scopuri de TVA este răspunzător pentru valoarea impozitului înscris pe acestea. Acest lucru se poate întâmpla numai cu condiția ca angajatorul, care este supus TVA-ului, să fi exercitat diligența necesară în mod rezonabil pentru a controla comportamentul angajatului său, adaugă CJUE. CJUE consideră că TVA-ul nu poate fi datorat de către emitentul aparent al unei facturi false atunci când acționează cu bună-credință, iar autoritățile fiscale sunt conștiente de existența unei facturi false. O interpretare diferită ar fi contrară scopului Directivei TVA, care este de a preveni frauda și de a împiedica persoanele să se bazeze în mod fraudulos pe normele dreptului Uniunii Europene. Pentru a se considera că a acționat cu bună-credință, angajatorul trebuie să dovedească faptul că a exercitat grija necesară în mod rezonabil pentru a controla baza de impozitare, a concluzionat CJUE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.