Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 6 ianuarie 2025

 

Comisia Europeană solicită opiniile părților interesate cu privire la viitoarea strategie privind piața unică

La 3 ianuarie 2025, Comisia Europeană a lansat o solicitare de probe prin care invită toate părțile interesate să își prezinte punctele de vedere și ideile pentru a informa viitoarea strategie privind piața unică. Prin această solicitare de probe, Comisia urmărește să adune informații cu privire la principalele obstacole în calea liberei circulații a bunurilor și serviciilor, principalele provocări de reglementare și administrative pentru întreprinderi, inclusiv pentru întreprinderile mici și mijlocii, aspectele legate de guvernanță și de aplicare a normelor, precum și posibilele soluții. „Ca urmare a solicitării Consiliului European privind o strategie orizontală pentru piața unică până în iunie 2025, Comisia se angajează să prezinte un proiect pentru o piață unică modernizată care să permită întreprinderilor din UE să se dezvolte și să concureze la nivel mondial, să sprijine tranziția ecologică și digitală a UE și să stimuleze prosperitatea noastră”, a declarat aceasta. Strategia privind piața unică va prezenta un plan de acțiune care va cuprinde inițiative obligatorii și fără caracter obligatoriu pe care Comisia intenționează să le prezinte în următorii ani pentru a exploata pe deplin potențialul pieței unice de a stimula productivitatea Europei. Aceasta se va concentra pe eliminarea barierelor administrative și de reglementare existente și pe prevenirea materializării unora noi, a declarat Comisia. Această strategie va fi articulată îndeaproape cu strategia Comisiei de reducere a poverii administrative și de simplificare a legislației. Părțile interesate sunt invitate să își prezinte contribuțiile până la 31 ianuarie 2025. Ideile colectate vor fi examinate în cadrul Forumului pieței unice care va avea loc la Cracovia la 17 februarie 2025, pe care Comisia îl organizează împreună cu președinția poloneză a Consiliului.

Începe președinția poloneză a Consiliului UE

Președinția poloneză a Consiliului UE a început la 1 ianuarie 2025 și se va desfășura timp de șase luni. Preocuparea principală a președinției poloneze va fi securitatea, cu toate valențele acesteia: externă, internă, informațională, economică, energetică, alimentară și de sănătate. Potrivit unui proiect de ordine de zi pentru ședințe, în domeniul impozitării, președinția urmărește doar să obțină un acord privind cea de-a noua  directivă privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), posibil la 11 martie 2025. De asemenea, va continua cu actualizarea obișnuită a listei negre UE privind jurisdicțiile necooperante pe probleme fiscale în februarie. În ceea ce privește mai multe inițiative fiscale în curs de desfășurare, cum ar fi Business in Europe: Cadrul general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) și Directiva privind prețurile de transfer, președinția prevede doar o situație actuală și orientări pentru continuarea lucrărilor la reuniunea ECOFIN din mai. Pentru reuniunea ECOFIN din iunie sunt prevăzute rapoarte de progres privind revizuirea Directivei privind impozitarea energiei (ETD) și pachetul adaptat pentru următoarea generație de resurse proprii. În cadrul aceleiași reuniuni, președinția își propune, de asemenea, să adopte concluzii privind impozitarea echitabilă. În plus, președinția preconizează două dezbateri politice privind piața unică: una privind o strategie orizontală pentru o piață unică modernizată în cadrul reuniunii Consiliului Concurenței din 6 martie și una privind crearea cadrului de reglementare pentru creșterea economică și competitivitate în cadrul Consiliului Concurenței din 22-23 mai.

Comisia Europeană publică rezultatele consultării publice DAC

La 19 decembrie 2024, Comisia Europeană a publicat un raport de sinteză al răspunsurilor primite la consultarea publică privind evaluarea Directivei privind cooperarea administrativă în chestiuni fiscale (DAC). Raportul constată în special că părțile interesate au fost relativ critice față de Directiva (UE) 2018/822 privind schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal în ceea ce privește acordurile transfrontaliere care fac obiectul raportării (DAC6). Pornind de la evaluarea procesului de verificare și raportare pentru acordurile transfrontaliere, respondenții au considerat că ambele sunt dificile, calificându-le fie ca fiind foarte complexe, fie ca fiind complexe. Chestionarul a investigat, de asemenea, estimarea costurilor de verificare și de raportare în temeiul DAC6. Potrivit părților interesate, DAC6 a crescut costurile administrative, în special pentru companiile cu contacte și profesii internaționale, cum ar fi consilierii fiscali, auditorii și avocații. Costurile variază în funcție de dimensiunea, complexitatea și numărul de tranzacții transfrontaliere. O parte semnificativă a răspunsurilor indică faptul că multe semne distinctive sunt fie neclare, fie dau naștere ocazional unor întrebări, sugerând o incertitudine pe scară largă în aplicarea a semnelor distinctive DAC6 în diferite categorii. Majoritatea consideră că este nevoie de îndrumări mai detaliate și mai practice, deoarece elaborarea de îndrumări practice și exemple operaționale la nivelul UE pentru fiecare semn distinctiv a fost propunerea cu mai multe răspunsuri pozitive (9 din 10). Aceasta a fost urmată de necesitatea unor orientări comune aprobate de statele membre și de necesitatea unei descrieri mai detaliate în ceea ce privește condițiile de aplicare a fiecărui semn distinctiv (câte 8 răspunsuri fiecare). Există, de asemenea, un sprijin puternic pentru colectarea și furnizarea sistematică a numerelor de identificare fiscală ale participanților și pentru includerea elementelor obligatorii în rezumatul din DAC6 (ambele indicate de 7 respondenți). În schimb, a existat mai puțin sprijin pentru a mai adăuga semne distinctive detaliate. Datele colectate din activitățile de consultare vor face parte din raportul final care detaliază concluziile trase cu privire la evaluarea DAC, care urmează să fie publicată la începutul anului 2025.

Raport VEG privind viitorul TVA după ViDA

La 16 decembrie 2024, Grupul de experți în TVA al Comisiei Europene a publicat raportul său de reflecție privind viitorul TVA după pachetul ViDA. Documentul analizează viitorul pe termen lung al unui posibil sistem de TVA al UE și reflectă peisajul politic și practic din UE, analizând tehnologiile actuale și posibile în continuă evoluție care ar putea avea impact asupra unui viitor sistem de TVA. TVA nu va dispărea prea curând, cel puțin nu în viitorul previzibil, ținând cont în special de faptul că TVA este o taxă care încurajează creșterea, unul dintre principalii factori de creștere a veniturilor bugetului de stat și, de asemenea, o sursă foarte fiabilă de venituri, cu o bază fiscală stabilă. Viziunea pe termen lung a VEG (2050 și ulterior) propune un sistem de TVA restructurat fundamental, care să trateze complexitatea și poverile administrative în cadrul general actual. Un sistem de TVA orientat spre viitor trebuie să se concentreze asupra acestor obiective principale: simplificarea conformității, promovarea neutralității în întreaga UE și protejarea veniturilor din TVA prin creșterea eficienței administrative, potrivit VEG. Raportul conține o serie de rezultate sugerate care urmează să fie analizate în continuare, cu scopul de a institui un viitor sistem de TVA pe termen lung, pentru a stimula creșterea economică viitoare și competitivitatea economică a UE, cu un posibil interval de timp pregătit de către VEG pentru a fi examinat de Comisia Europeană. Acesta include consolidarea cadrului general ViDA pentru a reduce poverile administrative și incertitudinile juridice, actualizând în același timp sistemul actual de TVA, pentru a se alinia mai bine la modelele de afaceri bazate pe tehnologie contemporană și pentru a se asigura că sunt atinse și obiectivele de sustenabilitate. De asemenea, se propune reîmprospătarea unor inițiative-cheie care au fost suspendate, cum ar fi reforma normelor privind TVA pentru serviciile financiare și de asigurări, TVA și pachetul turistic. Pentru a realiza toate cele de mai sus, VEG propune ca rezultatele propuse să fie explorate și implementate treptat (2025-2045), permițând viitorului sistem de TVA propus să se încadreze în contextul juridic și administrativ al UE.

Progrese semnificative în ceea ce privește conformitatea TVA în 2022

Majoritatea statelor membre ale UE au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește colectarea TVA între 2018 și 2022, potrivit unui nou raport publicat la 18 decembrie 2024 de Comisia Europeană. Raportul anual privind deficitul de TVA în UE, care măsoară diferența dintre veniturile din TVA preconizate teoretic și suma colectată efectiv, arată că statele membre au pierdut aproximativ 89 de miliarde de euro din TVA în 2022, față de 121 de miliarde de euro în 2018. Această cifră reprezintă veniturile pierdute în principal din cauza fraudei, a evaziunii, a evitării obligațiilor fiscale, a falimentelor non-frauduloase, a calculelor greșite și a altor factori. Raportul subliniază faptul că măsurile de politică specifice au avut un impact semnificativ, în special cele legate de digitalizarea sistemelor fiscale, raportarea în timp real a tranzacțiilor și facturarea electronică. În plus, raportul subliniază că reformele în curs sunt esențiale pentru continuarea reducerii deficitului de TVA, pentru asigurarea unei colectări mai eficiente și pentru prevenirea fraudei. În această ediție, Comisia Europeană a furnizat, de asemenea, o analiză specifică a fraudei intracomunitare privind comercianții dispăruți (MTIC), o formă frecventă de neconformitate în materie de TVA care exploatează comerțul cu bunuri și servicii fără TVA între statele membre ale UE. Concret, în funcție de gama de produse incluse în analiză, statele membre ale UE au pierdut între 13 și 33 miliarde euro pe an între 2010 și 2023.

OCDE lansează un nou instrument de simplificare pentru implementarea Valorii B

La 19 decembrie 2024, OCDE a lansat un instrument de stabilire a prețurilor și fișe informative pentru a facilita înțelegerea și funcționarea abordării simplificate și eficientizate prețurilor de transfer. Valoarea B din cadrul soluției bazate pe doi piloni pentru tratarea provocărilor fiscale ale economiei digitalizate prevede o abordare simplificată și eficientizată a aplicării principiului desfășurării tranzacțiilor în condiții obiective în cazul activităților de comercializare și distribuție de bază în interiorul țării, cu un accent deosebit pe nevoile țărilor cu capacitate redusă. Fișele informative oferă o imagine de ansamblu la nivel înalt a mecanicii Valorii B, inclusiv a măsurilor pe care contribuabilii și administrațiile fiscale trebuie să le ia pentru a aplica Valoarea B. Instrumentul de automatizare a stabilirii prețurilor a fost dezvoltat pentru a calcula automat rentabilitatea Valorii B pentru o parte testată în domeniul de aplicare, necesitând doar date minime de intrare, și este menit să optimizeze și mai mult beneficiile administrative și de simplificare atât pentru administrațiile fiscale, cât și pentru contribuabili. OCDE a declarat că instrumentul va fi actualizat anual pentru a reflecta orice modificare a matricii de stabilire a prețurilor și a altor puncte de date relevante pentru aplicarea caracteristicilor de ajustare a Valorii B. Adoptarea Valorii B este încă în curs de examinare de către mulți membrii ai Cadrului general incluziv, deoarece aceștia au nevoie de timp pentru a finaliza procedurile administrative și legislative interne, împreună cu alte priorități fiscale concurente în 2025/2026. OCDE va organiza un webinar tehnic la 11 februarie 2025 cu privire la cele mai recente evoluții legate de Valoarea B, inclusiv o demonstrație a instrumentului de automatizare a stabilirii prețurilor.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.