Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 3 octombrie 2022

 

Acord în privința pachetului legat de criza energetică

Vineri, 30 septembrie, miniștrii energiei din UE au convenit asupra pachetului de măsuri de urgență pentru a combate criza energetică, ce a fost prezentat la 14 septembrie. Cu privire la contribuția temporară obligatorie de solidaritate pentru sectorul combustibililor fosili, statele membre au convenit asupra mai multor modificări față de textul inițial al Comisiei, în special pentru a le permite să mențină măsurile adoptate naționale echivalente, pentru a alege dacă doresc să le aplice în anul 2022 și/sau 2023 și să ofere flexibilitate în utilizarea veniturilor rezultate. Potrivit noului text, companiile de pe piața combustibililor fosili și rafinăriile care nu fac deja obiectul unei taxe naționale similare vor fi obligate să plătească o taxă minimă de 33% pe profiturile care depășesc o creștere de peste 20% a profiturilor impozabile medii anuale din ultimii patru ani (2018-2021). Măsura urmează să expire în decembrie 2023, dar ar putea fi extinsă de Comisie. Textul urmează să fie adoptat la nivel formal prin procedură scrisă la începutul lunii octombrie.

Comisarul Paolo Gentiloni răspunde la întrebările eurodeputaților cu privire la dosarele fiscale viitoare

Luni, 26 septembrie, comisarul UE pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a discutat cu eurodeputații din comisia ECON a Parlamentului European despre prioritățile viitoare ale Comisiei în domeniul fiscal. Au discutat în special despre implementarea de către UE a reformei fiscale a Pilonului I și Pilonului II ai OCDE. Cu privire la Pilonul II,comisarul Gentiloni a oferit asigurări referitoare la angajamentul Comisiei de a adopta aceste măsuri și că nu va renunța până când blocada Ungariei nu va putea fi depășită. Comisia va utiliza „toate mijloacele politice și legale” aflate la dispoziția sa, a precizat oficialul european.  Cu privire la Pilonul I, Comisia este pregătită să prezinte o propunere imediat ce activitatea la nivel internațional este suficient de avansată, a adăugat acesta. Paolo Gentiloni a menționat, de asemenea, mai multe alte inițiative care vor urma: – un nou cadru general modern și mai simplu pentru impozitarea întreprinderilor în UE (BEFIT); – o inițiativă de tratare a rolului pe care facilitatorii îl au în încurajarea evaziunii fiscale și planificarea fiscală agresivă prin utilizarea unor structuri complexe în țări terțe (SAFE); – pachetul TVA în era digitală;  revizuirea directivei privind impozitarea tutunului; și – revizuirea directivei privind schimbul de informații fiscale (DAC8). Cu prilejul acestei întrevederi, comisarul Gentiloni și-a exprimat regretul pentru întreruperea discuțiilor cu privire la Directiva privind impozitarea până în martie anul viitor și a declarat că speră că această întrerupere poate fi depășită.

Trei jurisdicții vor fi adăugate pe lista neagră a paradisurilor fiscale a UE

Bahamas, Anguilla și Insulele Turks și Caicos urmează să fie adăugate pe lista neagră a UE a jurisdicțiilor necooperante pe probleme fiscale în cadrul reuniunii Consiliului Ecofin de marți, 4 octombrie. Toate cele trei țări erau deja pe lista „gri” a UE cu țări și jurisdicții terțe cu angajamente în acest domeniu. UE a criticat aceste țări pentru lipsa de transparență, pentru existența regimurilor fiscale care facilitează crearea structurilor străine și/sau un eșec în prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor. Acestea urmează să se alăture Samoei Americane, Fiji, Guam, Palau, Panama, Samoa, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine Americane și Vanuatu pe lista neagră a UE, aducând numărul țărilor de pe listă la douăsprezece. Se așteaptă ca Turcia și Rusia să rămână pe „lista gri”.

Solicitare către Germania de a-și pune în acord cu legislația UE reglementările privind calcularea indemnizațiilor pentru lucrătorii transfrontalieri

Joi, 29 septembrie, Comisia Europeană a decis să trimită Germaniei o scrisoare oficială de notificare cu privire la metoda de calcul al indemnizațiilor de muncă și de boală și al ajutoarelor de șomaj, care pare să dezavantajeze lucrătorii angajați în Germania, dar care locuiesc într-o țară vecină. Conform legislației germane, aceste indemnizații sunt calculate pe bază de venit net. Cu toate acestea, unele convenții bilaterale cu privire la prevenirea dublei impozitări între Germania și vecinii săi atribuie drepturile de impozitare asupra acestor indemnizații exclusiv statelor membre învecinate în care își au reședința lucrătorii respectivi. În acele cazuri, metoda de calcul pe baza salariului net are ca rezultat un tratament mai puțin favorabil pentru lucrătorii frontalieri din Germania, dar care au reședința în alte state membre, față de lucrătorii rezidenți germani, a explicat Comisia. Din acest motiv, Comisia consideră că metoda de calcul pe baza „venitului net” din Germania are un efect negativ asupra lucrătorilor transfrontalieri care își exercită libertățile ce le sunt conferite conform prevederilor articolului 45 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și de Regulamentul (UE) nr. 492/2011 privind libera circulație a lucrătorilor în cadrul Uniunii. Germania are la dispoziție două luni pentru a răspunde preocupărilor exprimate de Comisie. În caz contrar, Comisia poate decide să treacă la a doua etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.