
Conferință ETAF sub patronajul eurodeputatului Maria Grapini: Noua strategie privind piața unică a serviciilor – De la vorbe la fapte: ce urmează?
Marți, 9 decembrie 2025, în intervalul 11:00–13:00 (ora României), European Tax Adviser Federation (ETAF) organizează, sub patronajul eurodeputatului Maria Grapini, conferința cu tema Noua strategie privind piața unică a serviciilor – De la vorbe la fapte: ce urmează?.

Evenimentul va avea loc la Bruxelles și va putea fi urmărit online, cu interpretare în limba română. Conferința reunește reprezentanți ai Parlamentului European, Comisiei Europene, statelor membre UE, ai mediului academic și ai profesiilor cu activități în sfera conformării fiscale într-un dialog esențial privind viitorul pieței unice a serviciilor și impactul noii strategii europene asupra profesiilor reglementat Printre conferențiari se numără: – eurodeputatul Maria Grapini (membră S&D, România), vicepreședinte al Comitetului IMCO; – Mehdi Hocine, șef al unității „Strategia serviciilor și recunoaștere reciprocă”, DG GROW, Comisia Europeană; – Salvador Marín, președinte al Federației Europene a Contabililor și Auditorilor pentru IMM-uri (EFAA); – Léa Marchal, jurnalist UE și redactor șef adjunct, AGROU, Oficiul European; – Philippe Arraou, președintele ETAF și Michael Schick – Head of Office ETAF.
Comisia Europeană prezintă noul pachet privind simplificarea digitală
La 19 noiembrie 2025, Comisia Europeană a prezentat un nou pachet de simplificare digitală care include un Omnibus digital pentru a eficientiza normele UE în materie de date, alături de o strategie privind Uniunea datelor pentru a debloca date de înaltă calitate pentru AI și un Portofel european pentru întreprinderi pentru a oferi întreprinderilor o identitate digitală unică pentru operațiunile transfrontaliere. Digital Omnibus propune modificări specifice pentru GDPR, Legea privind inteligența artificială și legile privind securitatea cibernetică și datele pentru a clarifica obligațiile și a alinia mai bine textele existente. Printre modificările esențiale se numără ajustarea calendarului de aplicare a normelor privind AI cu risc ridicat la maximum 16 luni, corelarea intrării în vigoare a acestora cu disponibilitatea instrumentelor și standardelor de sprijin esențiale, extinderea anumitor simplificări, cum ar fi cele privind documentația tehnică, la IMM-uri și întreprinderile mici și mijlocii, precum și consolidarea rolului central de supraveghere al Oficiului în ceea ce privește AI. Pachetul introduce, de asemenea, un portofel electronic european pentru întreprinderi, care permite companiilor și organismelor din sectorul public să semneze digital, să adauge mărci temporale și să sigileze documente, să creeze, să stocheze și să schimbe în condiții de siguranță informații verificate și să comunice în siguranță cu partenerii și administrațiile din toate cele 27 de state membre.
Comisia Europeană publică mult așteptata evaluare DAC
La 19 noiembrie 2025, Comisia Europeană a publicat mult așteptata sa evaluare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC), care acoperă perioada 2018-2023, incluzând toate modificările până la DAC6. Pe baza unui studiu extern și a consultării publice din 2024, Comisia concluzionează că DAC oferă un cadru juridic solid și funcțional, care sprijină ferm statele membre în combaterea fraudei, a evaziunii și a evitării obligațiilor fiscale, cu beneficii care depășesc în mod semnificativ costurile. În același timp, evaluarea identifică mai multe domenii care necesită îmbunătățiri și care vor sta la baza reformării DAC prevăzute pentru T2 2026, printre care consolidarea tuturor textelor juridice referitoare la DAC într-un singur instrument, eliminarea duplicărilor și a neconcordanțelor (inclusiv posibile revizuiri ale semnelor distinctive DAC6), integrarea elementelor UNSHELL în acest cadru general DAC simplificat, emiterea de îndrumări sistematice la nivelul UE pentru noi modificări, armonizarea regimurilor de sancțiuni, introducerea unui număr de identificare fiscală (TIN) la nivelul UE și explorarea posibilității creării unui punct unic de acces la nivelul UE pentru schimburile DAC, eventual și pentru raportarea DAC.
Comisia Europeană solicită feedback cu privire la revizuirea normelor privind facturarea electronică în achizițiile publice
La 19 noiembrie 2025, Comisia Europeană a lansat o cerere de contribuții referitoare la revizuirea Directivei 2014/55/UE privind facturarea electronică în achizițiile publice, programată să fie adoptată în T4 2026. În această etapă, Comisia ia în considerare mai multe opțiuni de politică, printre care stabilirea unor norme uniforme și armonizate privind facturarea electronică în întreaga UE, prin introducerea obligației pentru prestatorii de servicii comerciale de a utiliza facturarea electronică în conformitate cu standardul european de facturare electronică în tranzacțiile B2G din domeniul achizițiilor publice, extinderea domeniului de aplicare al directivei pentru a acoperi tranzacțiile B2G sub pragurile UE pentru achizițiile publice și/sau introducerea unor metode comune de transmitere a facturilor electronice pe baza modulului eDelivery și a dispozițiilor armonizate pentru sistemele naționale existente de certificare a facturilor electronice. Părțile interesate pot trimite comentarii Comisiei cu privire la cererea de contribuții până la 17 decembrie 2025. O consultare publică veritabilă, cu informații mai detaliate, va urma înainte de sfârșitul anului și va rămâne deschisă timp de 12 săptămâni.
Consiliul aprobă acordurile de cooperare actualizate cu Elveția, Liechtenstein, Andorra, Monaco și San Marino
La 20 noiembrie 2025, Consiliul UE a aprobat acorduri actualizate de cooperare fiscală și de transparență cu Elveția, Liechtenstein, Andorra, Monaco și San Marino, în urma propunerilor Comisiei din iulie 2025 pentru a reflecta noile standarde internaționale elaborate de OCDE. Acordurile revizuite extind schimbul automat de informații privind conturile financiare astfel încât să includă produsele ce implică monede electronice și monede digitale, stabilesc un nou cadru general de cooperare în materie de recuperare a TVA și de prevenire a fraudei și evaziunii fiscale și consolidează dispozițiile referitoare la diligență și raportare pentru a permite administrațiilor fiscale să acționeze mai rapid și mai eficient. Acordurile actualizate vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2026. UE va încerca, de asemenea, să aprofundeze cooperarea fiscală cu Elveția.
Eurodeputații FISC cer lămuriri experților în ceea ce privește impozitarea tutunului și a energiei
La 20 noiembrie 2025, eurodeputații din Subcomisia FISC au organizat două audieri publice privind impozitarea tutunului și a energiei. Audierea privind impozitarea tutunului a urmat recentei propuneri legislative a Comisiei, experții prezentând evaluările lor, iar Comisia a subliniat obiective care se extind dincolo de preocupările legate de sănătate până la reducerea denaturărilor semnificative ale pieței unice cauzate de „turismul fiscal”. Eurodeputații au întrebat dacă o diferențiere mai mare în tratamentul fiscal între țigări și alte produse din tutun ar fi benefică, dacă există corelații clare între nivelurile de impozitare și modelele de consum, dacă categoriile de produse sunt definite adecvat și dacă noul sistem riscă să crească contrabanda. Cea de-a doua audiere s-a axat pe impozitarea energiei, în cadrul căreia eurodeputații au cerut lămuriri experților cu privire la posibilele măsuri viitoare pentru a depăși blocajul negocierilor privind revizuirea directivei, cum poate fi făcut cadrul general mai pragmatic și cum poate acesta încuraja mai mult consensul, cum să se îmbunătățească certitudinea investițiilor pentru întreprinderi și impactul actualului mozaic de impozite naționale. De asemenea, au analizat dacă Parlamentul ar trebui să continue să insiste pentru o revizuire a directivei sau să ia în considerare abordări alternative. Prezentările speakerilor și înregistrările.
OCDE actualizează modelul de convenție fiscală privind veniturile și capitalul pentru a reflecta dezvoltarea muncii la distanță
La 19 noiembrie 2025, OCDE a publicat o actualizare a modelului de convenție fiscală privind veniturile și capitalul, oferind noi îndrumări detaliate privind munca transfrontalieră la distanță pe termen scurt. Actualizarea clarifică situațiile în care munca la distanță dintr-un alt stat, inclusiv din „biroul de acasă”, creează o prezență impozabilă, adăugând comentarii la articolul 5 și introducând un test clar, conform căruia un angajat trebuie să lucreze în biroul de acasă cel puțin 50% din timpul total de lucru într-o perioadă de 12 luni aliniată la anul fiscal. Timpul de lucru va fi stabilit pe baza angajamentelor contractuale, a motivelor comerciale pentru a lucra în străinătate și dacă angajatul are un scop comercial specific, cum ar fi interacțiunea cu clienții, furnizorii sau întreprinderile asociate. Actualizarea introduce, de asemenea, o nouă dispoziție alternativă care stabilește modul în care ar trebui impozitate veniturile provenite din activități legate de extracția resurselor naturale, cum ar fi petrolul, gazele și mineralele, o măsură care este deosebit de relevantă pentru economiile în curs de dezvoltare și pentru alte economii bogate în resurse. Aceste actualizări vor fi incluse în edițiile revizuite condensate și complete ale Convenției fiscale model a OCDE, care vor fi publicate în 2026, iar OCDE va prezenta modificările într-un webinar care va avea loc la 10 decembrie 2025. Înscrie-te la webinar.
OCDE prezintă idei privind simplificarea fiscală
La 18 noiembrie 2025, OCDE a publicat un raport privind îmbunătățirea simplității în sistemele fiscale pentru a sprijini certitudinea și creșterea, elaborat la cererea Președinției sud-africane a G20. Raportul examinează factorii care determină complexitatea, compromisurile implicate și modul în care elaborarea de norme la nivel național și multilateral ar putea integra mai bine simplitatea în elaborarea politicilor. Propunerea include o „listă de verificare a simplității” (p. 22) care să ghideze legislatorii și organismele internaționale către soluții în care orice complexitate rămasă este proporțională și intenționată. Lista de verificare cuprinde întrebări axate pe proces, cum ar fi dacă s-a efectuat o evaluare adecvată a impactului și o diagnosticare a problemelor, dacă au avut loc consultări preliminare cu părțile interesate, dacă elaborarea proiectului a inclus un ciclu de revizuire, dacă s-au evaluat interacțiunile cu normele existente și dacă s-a acordat suficient timp pentru elaborarea normelor. De asemenea, raportul tratează substanța normelor fiscale, întrebând dacă simplitatea a fost un obiectiv explicit, cum se echilibrează aceasta cu alte obiective politice și dacă au fost luate în considerare implicațiile în materie de conformitate pentru contribuabili. Raportul a fost prezentat la summitul liderilor G20 din 22-23 noiembrie, de la Johannesburg.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.