Conferință ETAF sub patronajul eurodeputatului Maria Grapini: Noua strategie privind piața unică a serviciilor – De la vorbe la fapte: ce urmează?

Marți, 9 decembrie 2025, în intervalul 11:00–13:00 (ora României), European Tax Adviser Federation (ETAF) organizează, sub patronajul eurodeputatului Maria Grapini, conferința cu tema Noua strategie privind piața unică a serviciilor – De la vorbe la fapte: ce urmează?.
Evenimentul va avea loc la Bruxelles și va putea fi urmărit online, cu interpretare în limba română. Conferința reunește reprezentanți ai Parlamentului European, Comisiei Europene, statelor membre UE, ai mediului academic și ai profesiilor cu activități în sfera conformării fiscale într-un dialog esențial privind viitorul pieței unice a serviciilor și impactul noii strategii europene asupra profesiilor reglementate.
Comisia Europeană propune consolidarea cooperării în materie de TVA între agențiile UE și statele membre
La 14 noiembrie 2025, Comisia Europeană a propus o modificare legislativă pentru a consolida cooperarea dintre Parchetul European (EPPO), Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) și statele membre. Propunerea oferă un temei juridic pentru schimbul de informații și accesul la datele privind TVA. Propunerea va acorda EPPO și OLAF acces imediat la datele privind TVA, permițând o evaluare rapidă, la nivelul UE, a investigațiilor privind fraudele. În plus, propunerea stabilește canale de comunicare directă între EPPO, OLAF și Eurofisc – rețeaua europeană de funcționari ai statelor membre însărcinați cu combaterea fraudei în domeniul TVA – sporind capacitatea acestora de a coordona investigațiile transfrontaliere și de a face schimb de informații critice în timp real. Comisia a declarat că instrumentele de cooperare vor exploata potențialul soluțiilor digitale existente și noi privind schimbul securizat de informații fiscale pentru combaterea fraudei fiscale. Propunerea va fi prezentată acum Consiliului spre aprobare, iar Parlamentului European și Comitetului Economic și Social spre consultare.
Principalele rezultate fiscale ale ședinței ECOFIN din 13 noiembrie 2025
În cadrul ședinței Consiliului ECOFIN din 13 noiembrie 2025, miniștrii de finanțe ai UE au convenit să elimine pragul de scutire de taxe vamale de 150 de euro – o modificare propusă ca parte a pachetului de reforme vamale – ceea ce înseamnă că taxele vamale se vor aplica de la primul euro atunci când Centrul de date vamale al UE va deveni operațional în 2028. Între timp, Consiliul s-a angajat să depună eforturi în vederea găsirii unei soluții temporare de percepere a taxelor vamale pentru aceste mărfuri cât mai curând posibil în 2026 și până când centrul de date devine operațional. Președinția daneză a Consiliului UE speră să ajungă la un acord cu privire la pachetul de reformă vamală până la sfârșitul anului. Nu s-a ajuns la niciun acord politic în cadrul ședinței referitor la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei (DTE), propusă inițial în 2021. Mai multe state membre (Italia, Grecia, Malta, Bulgaria, Spania, Finlanda, Polonia, Republica Cehă, România, Austria, Luxemburg și Slovacia) s-au opus textului actual de compromis din diverse motive, inclusiv din motive legate de prețul gazelor și GPL, indexarea plafonată, clauza de revizuire care permite Comisiei să reevalueze impozitarea aviației și a transportului maritim în 2035 sau lipsa generală de ambiție a noului text. Președinția daneză a declarat că dosarul a fost blocat și nu va mai continua negocierile, deși Comisia a cerut eforturi continue pentru a ajunge la un consens. În cele din urmă, în timpul unei întâlniri profesionale, miniștrii de finanțe din UE au evaluat negocierile în curs ale OCDE privind un posibil regim „paralel” (SbS) în cadrul Pilonului 2 al OCDE, care ar scuti companiile naționale din SUA de prevederile fiscale cheie ale impozitului minim globale. Mai multe state membre ar fi pus sub semnul întrebării legalitatea implementării regimului SbS fără a modifica Directiva privind Pilonul 2 și și-au exprimat rezervele cu privire la costurile suplimentare pe care le-ar putea crea. Într-o declarație publicată după ședință, Estonia a declarat că, dacă SUA beneficiază de o scutire de la normele OCDE privind impozitul minim global, economiile mai mici, cum ar fi Estonia, ar trebui să beneficieze de o flexibilitate similară pentru a proteja competitivitatea UE.
Lansarea celei de-a treia sesiuni de negocieri privind cadrul fiscal al ONU
Cea de-a treia sesiune de negociere a Convenției-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională a început la 10 noiembrie 2025 și se va desfășura până la 19 noiembrie la Nairobi. Delegații discută propunerile privind un proiect de structură pentru convenția-cadru, un protocol privind impozitarea serviciilor transfrontaliere și norme pentru prevenirea și soluționarea litigiilor fiscale, dezbaterile inițiale concentrându-se pe practicile fiscale dăunătoare. Țările rămân divizate, potrivit relatărilor, întrucât multe țări cu venituri ridicate – printre care Germania, Japonia, Arabia Saudită, Singapore, Spania și Marea Britanie – se opun când vine vorba despre „un nivel minim de impozitare”, argumentând că acest lucru ar dubla inițiativele OCDE și ar putea submina suveranitatea fiscală, în timp ce alte țări observă că mai multe elemente ale proiectului se suprapun deja cu eforturile existente ale OCDE și ale regiunilor. În ciuda acestor preocupări, multe țări susțin menținerea unei secțiuni privind practicile fiscale dăunătoare ca fiind esențiale pentru o impozitare echitabilă și o aplicare eficientă, deși criticii doresc o definiție mai simplă și mai clară. Prezentările sunt disponibile pe site-ul ETAF.
PE a adoptat poziția sa finală cu privire la propunerea BEFIT
La 13 noiembrie 2025, sesiune plenară a Parlamentului European a adoptat poziția privind întreprinderile din Europa: Propunerea cadrului general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), care stabilește un mod comun de calculare a bazei de impozitare a multinaționalelor care operează în UE. Opinia fără caracter de normă, elaborată inițial de europarlamentarul Evelyn Regner (S&D, Austria), introduce o clauză de „prezență economică semnificativă”, care consideră firmele cu venituri de peste 1 milion de euro într-un stat membru ca având sediu permanent acolo. Eurodeputații propun, de asemenea, o regulă de limitare a redevențelor pentru a reduce transferul profiturilor, impunând ca plățile către entități din grupuri cu impozite mici (sub 9%) să fie adăugate înapoi la veniturile impozabile, cu excepția cazului în care sunt susținute de o activitate economică reală. Alte măsuri vizează veniturile pasive transferate către filiale străine cu impozitare redusă și fără substanță, în timp ce o modificare suplimentară permite amortizarea fiscală accelerată a activelor care susțin prioritățile UE în domeniile climatic, social, digital sau al apărării. Textul va fi transmis statelor membre pentru a fi luat în considerare la adoptarea textului final.
PE susține simplificarea raportării în materie de durabilitate și a obligațiilor de diligență necesară
La 13 noiembrie 2025, sesiunea plenară a Parlamentului European a adoptat poziția sa de negociere privind raportarea simplificată în materie de durabilitate și obligațiile de diligență necesară pentru întreprinderi în cadrul pachetului de simplificare Omnibus I din 26 februarie. Textul a fost adoptat cu 382 de voturi pentru, 249 împotrivă și 13 abțineri. Eurodeputații propun ca numai companiile cu peste 1.750 de angajați și cu o cifră de afaceri anuală de peste 450 de milioane de euro să fie supuse raportării sociale, de mediu și taxonomice, cu standarde simplificate, mai puține prezentări de informații calitative și norme sectoriale voluntare. De asemenea, aceștia recomandă ca obligațiile de diligență să se aplice exclusiv firmelor foarte mari, cu peste 5.000 de angajați și o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de euro, utilizând o abordare bazată pe riscuri care limitează solicitările de informații către partenerii mai mici la situațiile de ultimă instanță. Parlamentul solicită, de asemenea, crearea unui portal digital al UE care să ofere modele, îndrumări și informații gratuite pentru a suplini punctul unic de acces european. Negocierile cu statele membre ale UE, care și-au adoptat deja poziția cu privire la acest dosar, vor începe la 18 noiembrie, cu scopul de a finaliza legislația până la sfârșitul anului 2025.
Declarația președintelui FISC după vizita în SUA
Într-o declarație publicată la 11 noiembrie 2025, în urma unei misiuni la Washington D.C. și New York în perioada 27-29 octombrie, europarlamentarul italian Pasquale Tridico, președintele Subcomisiei FISC a Parlamentului European, a subliniat importanța SUA în sistemul fiscal global și a relațiilor economice UE-SUA. El și-a exprimat regretul față de retragerea SUA din acordul fiscal global, dar a salutat acordul paralel al G7 privind o rată minimă de impozitare de 15% la nivel mondial ca fiind un pas înainte. Însă a mai adăugat că: „Este mai important să se ajungă la un acord echitabil la nivelul OCDE, care să mențină competitivitatea UE, decât să se găsească o soluție rapidă până la sfârșitul anului, cu posibile lacune.” Europarlamentarul Tridico a cerut, de asemenea, reînnoirea dialogului privind Pilonul 1 pentru a se asigura că multinaționalele plătesc impozite acolo unde au activități digitale. De asemenea, a mai subliniat că, fără un acord global, țările își păstrează dreptul de a percepe taxe pe serviciile digitale. Delegația s-a întâlnit cu reprezentanți ai unor instituții-cheie, cum ar fi Departamentul Trezoreriei SUA, Congresul și Organizația Națiunilor Unite, precum și cu părțile interesate din sectorul privat, experți și societatea civilă.
Audierile FISC privind impozitarea tutunului și impozitarea energiei la 20 noiembrie 2025
La 20 noiembrie 2025, Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European a organizat două audieri publice. În intervalul orar 9:00- 11:00, prima audiere a explorat propunerile recente ale Comisiei Europene privind armonizarea impozitării UE pentru noile produse din tutun și nicotină, precum și creșterea nivelurilor minime de impozitare. Dezbaterea a evaluat impactul potențial asupra pieței unice, oferind informații pentru opinia Parlamentului cu privire la propuneri. În intervalul orar 11:00-12:30, cea de-a doua audiere intitulată Aspecte fiscale ale Pactului UE pentru o industrie curată și revizuirea Directivei privind impozitarea energiei a examinat modul în care politicile fiscale care sprijină obiectivele de decarbonizare ale UE ar putea influența impozitarea energiei și negocierile actuale referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei.
Informare EPRS privind continuarea simplificării OSS pentru TVA
O informare publicată de Serviciul de Cercetare al Parlamentului European (EPRS) la 11 noiembrie 2025 analizează evoluția și viitorul ghișeului unic pentru TVA al UE (OSS) și dezbaterile în curs privind continuarea simplificării acestuia. OSS este rezultatul unui proces treptat de reformă care a durat două decenii, care a început în 2003 pentru a trata denaturările concurențiale în domeniul serviciilor furnizate pe cale electronică. Odată cu adoptarea de către Consiliu a pachetului „TVA în era digitală” (VIDA) în martie 2025, UE s-a apropiat de un sistem unic de înregistrare în scopuri de TVA, reducând la minimum necesitatea înregistrărilor multiple la nivel național. După VIDA, OSS va acoperi aproape toate tranzacțiile B2C de pe teritoriul UE, marcând o etapă care apropie procesul de integralitate, dar provocând discuții despre următorii pași ai sistemului, subliniază informarea. Reformele viitoare promovate de diverse părți interesate includ integrarea mecanismelor străine de rambursare a TVA, îmbunătățirea identificării cotei de TVA și extinderea potențială a OSS la tranzacțiile B2B de pe teritoriul UE. În ciuda creșterii participării comercianților, microîntreprinderile și întreprinderile mici rămân cel mai greu accesibile, subliniază raportul, anticipând continuarea eforturilor viitoare de sensibilizare în colaborare cu organismele naționale și sectoriale pentru a se asigura că aceste întreprinderi beneficiază de cadrul OSS extins.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.